viernes, 14 de noviembre de 2008

definitimamente adios a Cedrilles


vista del racò de Cedrilles con el delta de l'Ebre al fondo, un lugar de paso, solo de paso

-->
El fin del racó de Cedrilles
Un sector de escalada de la serra de Montsià para la historia
En la actualidad
Sectors vias
Punta Amposta 8 (ya no hay vias)
Placas del sol ponent 17 (menos 5)
Gossada i colada 19
Barraqueta/iniciacio 12
Lo corral 6
Intro
Primeras escaladas, no se sabe exactamente cuando se empezo a escalar en el sector de Cedrilles peri si que fueron escaladores de Amposta alla por el año 1970, aun quedan dos pitones clavados en fisuras de aquella epoca, en 1980 tambien por escaladores de Amposta aparecen los primeros parabolts, en diferentes epocas mas adelante se continua equipando y escalando, en 1995 se publica en la revista vertex de la feec un articulo dando a conocer el sector, durante todo este tiempo, unos treinta años nunca tuvimos problemas para escalar, la actividad en el sector se centraba durante todo el año, pero habia que escoger bien la epoca, la orientación noroeste es unica en todo el macizo del Montsia, por eso en verano hasta que el sol no nos calentase demasiado, se podia escalar en uno de los mejores sectores de la zona, con todo y con eso rara vez se podia sobrepasar mas de cincuenta cordadas en todo un año, prácticamente era visitado por escaladores de las comarcas vecinas i alguna cordada en busca de terrenos nuevos para su libreta, durante los ultimos 20 años nunca tuvimos noticias de que en la zona habitaban estas protegidas aguilas
En el trancurso de 21 años se han equipado 62 vias entre 15 y 20 metros
( unos 1000 metros de escalada, mal contados)
mas de 370 xapas i 450 parabolts de 10 mm
unas 45 reuniones de anillas i mosquetones
equipadas por diferentes escaladores desde el año 1980 al 2001.
Esto supone una cantidad de trabajo de unas 10 horas por via, por 62 vias, me salen 620 horas de trabajo perdido, destruido, condenado a desaparecer.
Son minucias unos gastos valorados aproximadamente en 800 € de material de equipamiento,
Como casi todos los que hacemos estos, por placer y sin cargo.
Pero fueron a demas muchos dias limpiando el camino de aproximación al sector, podando y limpiando cada año para que sea transitable.
Mas de 30 años de historia de los escaladores de les terres de l’Ebre que quedaran en el olvido por por una mala gestion de la administración porque un buen dia nuestro amigo el aguila decidio quedarse a vivir con nosotros.
El principio del Fin
Cierto dia (Febrero de 2008) recibo un comunicado que decia “Vull recordar-te que al raco de Cedrilles al Montsià, la parella (aguila perdicera ó cua barrada) va acabar treient els polls endavant amb molta sort. Aquest era un altre sector que s'havia de trucar.
Enguany Cedrilles es desequiparà. L'àliga no te altre lloc on anar!.
Estem en contacte.
DECRET 148/1992, de 9 de juny, pel qual es regulen les activitats fotografiques, cientifiques i esportives que poden afectar les especies de la fauna salvatge.
Pedimos, rogamos si era posible una regulacion antes que prohibirlo a perpetuidad, nos convocan a una reunion en las dependencia de medio ambiente de Amposta donde todo estaba decidido, una reunion donde lo unico que quedo claro es que Cedrilles se prohibia, la regulacion no era posible. Se acuerda hacer un listado de todos los sectores de escalada de la serra de montsia para que sepan donde actuar.
No se, cuantas zonas o sectores de escalada se ha prohibido igual que esta.
Creo conocer una bastante animada donde conviven comodamente i sin problemas con el mismo ave, en Garraf concretamente, esta regulada.
Nunca mas se supo, no hubo mas contacto.
Poco tiempo después unos carteles en el parquing y debajo de la paret anunciaban la prohibición de escalar.
en Septiembre del 2008 empiezan a desequipar las vias de tal manera que no puedan restaurarse, sacando la xapa y empotrando el parabolt para dentro, algunos quedan fuera, otros machacados, las reuniones tambien han volado.
Hablo con el cap de los agentes rurales de Amposta para ver si puedo enterarme de las acciones que estan llevando acabo y la posibilidad de intentar regular la zona antes de destruirla totalmente, quedamos en que intentaria convocar una reunion con los responsables de las aves y representates del colectivo escalador, quedamos tambien en que quisieramos colaborar en el desequipamiento. De momento estamos esperando.
En una visita al sector en Noviembre de 2008 vemos que han arrasado con el sector mas aireado da la zona, la punta Amposta i alguna vias de las placas del sol ponent en total 13 vias destruida.
Hasta aquí la evolucion de la escalada en el Racó de Cedrilles
Conclusion
Y aquí algunas preguntas que nos planteamos
Esta prohibida, lo respetamos
Se va a desequipar, de acuerdo, no nos avisan
Desequipan, ¿Desequipan? ¡¡No!!, destrozan.
¿Porque destrozar tanto trabajo?,
¿no se puede sacar la xapa, dejar colocada la tuerca en el parabolt i dejar que el tiempo pase?
¿Va a vivir toda la eternidad el animal en el sector de Cedrilles?
Recuerdo que me dijeron, “teneis muchas paredes en el Montsia…”- y que haremos cuando se cambie de apartamento….(no quiero ni pensarlo)
Aceptaria gustosamente el cambio si pudiese volver al sitio de antaño, pero no, ¡quedo destruido por la maza divina!
Si quereis continuar con la labor, que lo vais ha hacer, podrias valorar lo dicho, te costara menos, no necesitas martillo, solo una llave fija del 17, veras que es mas facil y puede que algun dia lo valores.
Nosotros no vamos a poner en peligro al animal que tantas veces nos vio llegar a sus lares, el sabe que no somos su amenaza. Solo volveremos si el nos deja, pero entonces tal vez sea tarde.
¿Podemos?


10 comentarios:

un tal Pinxo dijo...

No tin res contra el animalet, pero algun caÇado igual li pega un tir...per que caÇa si que es pot....no??

Txomo dijo...

Son unos jodidos fascistas... Saben que tienen el poder y, en vez de escuchar y buscar un consenso, una solución alternativa, lo único que hacen es proclamar el "aquí mando yo" y perdonarnos la vida.

QUE LES DEN POR EL CULO!

Anónimo dijo...

Confiem poder-nos-hi posar aviat

Joanet dijo...

Si ja ho vaig dir jo k esta gent del medi natural son uns genios!!! Com a escaladors tenim que respectar-los pero i ells k??? I jo jem pregunto... Acas ells ens han respectat? Han fet algun estudi riguros sobre la nidificacio de la especie al montsia? Perque el pardalet de algun lloc be. Acas no podia continuar vivint alli, li van invair el havitat o que li va pasar??? Per que vindre al montsia i triar la paret menys acullidora que hiha per viure te collons!!!

Piter dijo...

Un gran escrit, crec que engloba la opinió de gran part del colectiu escalador. Som la presa fàcil.. i aixi ho fan notar.

Apa.. esperem q les "negociacions" si s'en pot dir aixi frutifiquin i aconseguiu treure algo de profit !!

Anónimo dijo...

Són una colla de ECOFASCISTAS
I a sobre, de CHAPUCEROS DE MIERDA

El tema fot fàstig.
Per cert, què us semblaria que féssim un dia de col.lectiva a CEDRILLES pel sopar d'amposta ?

Quins collons de respecte pel medi tenen, que no saben ni netejar els bolts de forma neta.

Ahhh, signo amb nom i cognom per si algun subnormal del martillo de thor es molesta i em vol denunciar. Potser podríem enviar fotos a premsa per veure què nets i pulits treballen.

Chapi, si és per les xapes compta amb 100 de noves que les pago. La teva feina és impagable, prou que ho sabem. Ànims !!!

albert salvadó.
ganxets

Josep Barberà. dijo...

Com ja et vaig dir per telf Chapi, el tema és greu.
Amb calma tenim que averiguar qui ha sigut el lumbrera que ha fet aquesta destrossa. Per que realment ens han pres pel pito de sereno.
La veritat és que ho hem posat en safata...des del primer dia ningú de nosaltres no hem estat a l'alçada de la situació. Tenim la obligació com a residents a Amposta i gestors del sector, reaccionar d'alguna forma.
En breu parlem-ne i a veure si som capaços de fer alguna cosa imaginativa i coherent.
N'estic una mica fart de com han portat aquesta penya el tema de Cedrilles, demostren que a més de tenir poc criteri en les actuacions portades a terme, no ens tenen cap tipus de confiança ni respecte.

Uff, quin mal rollo porto a sobre amb tot això.

Bullarolas dijo...

Per començar estaria bé saber qui ho ha fet. Ho dic perquè d'entrada sembla que si ho fes l'administració ho faria de manera més correcta, amb més burocràcia, més mitjans, etc.

No podria ser que ho hagués fet algun fanàtic dels ocells amb nocions d'escalada?

I si han estat els forestals, tenien ordres de fer-ho o han tirat pel dret?

No sé, potser els serveis territorials de Medi Ambient a Tarragona haurien de poder donar alguna explicació, no?

Potser se'ls hi podria preguntar en nom de la Xesca... quan tot plegat estigui articulat, no?

lo company del Mus dijo...

hola a tots.
intentare respondre a tots.
als meus veins. ¡ja ho sabie'm!, ¡ja ho sabie'm!
i tant que sabie'm que acabarien fen-lo, pero no d'aquesta manera ¡collons!

a Tots. estabem asaventats de tot el proces que han portat a terme fins arribar a l'actualitat.

la gent de ICRA (institució per a la conservació dels rapinyaires) van veure que aquesta parella de aguiles cuabarrada, la cual la tenien bastan descontrolada desde fa molt temps, crec que per el any pasat, per fi va fer una posta i clar, van veure que alli n'hi ha vien vies d'escalada.
tallar per lo sa era lo mes convenient.
parlan amb el cos d'agents rural de medi ambient i queda oficialment tancat i barrat.
amb aquesta reunio va asistir varis menbres de la Ass. Ex. Amposta, el president entre ells.
que jo sapigue, no es va redactar cap acta, al menys nosaltres no tenim constancia.

la gent que va desiquipar las vies son agents rurals, no tenen cap culpa de res, la ordre que tenien era: a fora tot, un dels agent el coneixo i escalador, me consta que van comentar-li als seus caps, de deixar el parabolt amb famella, pero no va colar.
per lo que se, no tornaran pujar fins al estiu que ve.

estem en crisis i aquest treball genera hores i qui paga son tots nosaltres.
te collons la cosa, eh!

estem esperan per fer una nova reunio, vos tindrem informats.

i fins aqui es tot lo que puc dir, pot ser se m'an quedat algo al tinter, segur, ja sortira.

Albert, ¡que siguin de acer inoxidable! como minim, pa que vamo a hir con memeces.
este año no comemos o que?

J. Chaparro

Anónimo dijo...

Pues si està prohibit escalar, ho està per tothom. El proper dia que veieu algun agent rural o qui sigue despenjant-se per Cedrilles denúncia al canto. I que s'els omplin els pantalons per un rato.

Poden prohibir escalar però no poden despenjar-se perquè incompleixen la mateixa norma que han dictat. I si l'agent que es despenja és un "manat" allavons la denúncia pujarà hasta lo jefe corresponent.